چگونه می‌توان از شر کک و مک خلاص شد؟

روش اول: استفاده از روشن کننده طبیعی

۱- از آب لیمو استفاده نمایید. آب لیمو یک عامل سفید کننده طبیعی است که کمک می‌کند کک و مک‌ها کمرنگ‌تر شده و یا ناپدید شوند. تأثیر آب لیمو بر کک و مک‌های مادرزادی در مقایسه با کک و مک‌های حاصل از تابش نور بهتر است.

  • چند لیمو تازه تهیه کرده و آب آن‌ها را بگیرید. می‌توانید از آب لیمو آماده نیز استفاده کنید.
  • مقداری پنبه را در آب لیمو فرو برده و آن را به نواحی کک و مکی صورت خود بمالید. اجازه دهید آب لیمو به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست بماند، سپس آن را با آب سرد شستشو دهید.
  • برای کاهش کک و مک‌ها هر روز از این ماسک استفاده کنید.

۲- یک ماسک لبنی را امتحان کنید. یکی دیگر از روش‌های طبیعی برای کمرنگ شدن کک و مک‌ها استفاده از یک ماسک مبتنی بر شیر است. اسید لاکتیک موجود در شیر با لایه‌برداری پوست، کمک می‌کند تا کک و مک‌ها کمرنگ‌تر به نظر برسند. این روش برای کک و مک‌های طبیعی مؤثرتر از کک و مک‌های ناشی از تابش خورشید است.

  • یک چهارم فنجان خامه ترش را بر روی کک و مک‌ها بمالید. اجازه دهید خامه ترش به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست بماند، سپس آن را با آب سرد شسته و خشک کنید.
  • از یک پاکت شیر استفاده کنید. یک شیر کامل را درون ظرفی ریخته و روی صورت خود مالش دهید. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کرده، سپس صورت خود را با آب سرد بشوید.

۳- لایه‌بردار میوه‌ای درست کنید. میوه‌ها را با هم مخلوط کرده و بر روی پوست خود قرار دهید تا خشک شوند، این کار یک روش طبیعی برای لایه‌برداری پوست بوده و کک و مک‌ها را کم می‌کند. میوه چسبناک به پوست چسبیده و کک و مک‌ها را به‌آرامی از بین می‌برد.

  • توت فرنگی و کیوی را در یک کاسه له کنید. مخلوط را روی صورت خود به‌خصوص نواحی کک و مکی قرار دهید. اجازه دهید مخلوط کاملاً خشک شود که حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. سپس پوست خود را با آب سرد شستشو دهید.
  • خیار یا زردآلو را نیز جایگزین خوبی برای توت فرنگی یا کیوی هستند.

روش دوم: استفاده از روش‌های درمانی

۱- از کرم‌های روشن کننده استفاده کنید. داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم زیبایی کرم‌های روشن کننده پوست با انواع مختلف عناصر تشکیل دهنده‌ی مناسب جهت حذف کک و مک و سایر لکه‌های تیره پوست را می‌فروشند. کرم‌های روشن کننده پوست هم برای کک و مک‌های طبیعی و هم لکه‌های ناشی از تابش آفتاب مؤثر است. برای داشتن نتیجه بهتر، هر روز از آن‌ها استفاده کنید.

  • از یک کرم با عصاره شیرین بیان که برای روشن شدن پوست مناسب است، استفاده نمایید.
  • آلو یکی دیگر از عناصر رایج در کرم‌های روشن کننده است. این میوه می‌تواند به لطافت و مرطوب کردن پوست بدون آسیب زدن به آن کمک کند.
  • بسیاری از کرم‌ها حاوی مواد شیمیایی مانند هیدروکینون و اکسی‌بنزن هستند. این مواد تشکیل دهنده ممکن است باعث تسکین پوست شود، اما می‌توانند آسیب زننده نیز باشند. قبل از استفاده، عوارض جانبی آن را مطالعه کرده و محصول را روی یک منطقه کمتر حساس آزمایش کنید.

۲- میکرودرم ابریژن را امتحان کنید. این تکنیک از جریانی از ذرات ریز برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌کند، کک و مک‌های طبیعی و ناشی از آفتاب در این روش کاهش پیدا خواهند کرد.

میکرودرم ابریژن معمولاً در طی چند جلسه انجام می‌شود.

۳- به یک متخصص پوست مراجعه کنید. لایه‌برداری پوست یک راه مؤثر در کاهش کک و مک است و حتی ممکن است باعث حذف کامل کک و مک‌های کمرنگ‌تر شود. لایه‌بردارهای شیمیایی معمولاً روی صورت استفاده می‌شود، اما آن‌ها را می‌توان روی دست‌ها و بازوها نیز استفاده کرد.

  • لایه‌بردارهای شیمیایی در سه حالت مختلف وجود دارد: لایه‌بردارهای سطحی، که از هیدروکسی اسید آلفا یا بتا برای حذف لایه‌های رویی پوست استفاده می‌کنند. لایه‌بردارهای متوسط ​​که از «تری کلرواستیک اسید» (TCA) برای نفوذ عمیق‌تر به پوست و حذف لایه‌های بیشتر استفاده نموده و لایه‌بردارهای عمیق، که از تری کلرواستیک اسید با غلظت بالا یا فنول برای حذف لایه‌های بیشتر پوست بهره می‌گیرند.
  • پس از لایه‌برداری شیمیایی، مدت ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد تا پوست التیام یابد. اغلب لایه‌برداری شیمیایی توصیه نمی‌شود؛ چراکه معمولاً تحمل آن سخت است.
  • یک مطالعه نشان داد که تری کلرواستیک اسید ۷۰ درصد و فنول ۸۰ درصد برای حذف بیشتر کک و مک‌ها مؤثر است. با این حال، حتماً باید با یک متخصص پوست در این مورد مشورت نمایید.

۴- از درمان لیزری استفاده کنید. لیزرها می‌توانند برای سوزاندن عروق خونی زیر کک و مک‌ها، آن‌ها را کمرنگ کرده و یا کاملاً از بین ببرند. در مورد اثرات مخرب درازمدت این روش اطلاعاتی در دست نیست، اما ممکن است باعث کبودی، قرمزی و تورم موقتی شود.

  • درمان لیزر معمولاً در جلسات ۳، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای انجام می‌شود.
  • پیش از آغاز فرایند درمان پوست را با اسپری سرد می‌کنیم تا حرارت لیزر موجب ایجاد درد نشود.

روش سوم: تغییر سبک زندگی

۱- در معرض تابش مستقیم خورشید قرار نگیرید. بعضی از افراد به شکل مادرزادی با کک و مک متولد می‌شوند؛ اما بسیاری دیگر با قرار گرفتن در معرض تابش خورشید آن را کسب می‌کنند. این لکه‌ها ممکن است در فصل زمستان محو شوند. چنانچه اقدامات احتیاطی جهت حفاظت از پوست خود در برابر اشعه خورشید را انجام ندهید، هر تابستان پررنگ‌تر از قبل بازمی‌گردد.

  • از کرم ضد آفتاب SPF ۳۰ یا بالاتر بر روی صورت، گردن و بدن خود استفاده کنید و هر ساعت و همچنین پس از شنا آن را تجدید کنید.
  • از کلاه و سایر لباس‌های پوشیده استفاده کنید. کرم‌های ضد آفتاب تنها می‌توانند حفاظتی سطحی از پوست در برابر خورشید به عمل آورند. پوشیدن لباس یک روش بسیار مؤثرتر برای جلوگیری از شکل‌گیری کک و مک است. پیراهن سبک با آستین بلند و شلوار در طول تابستان بپوشید تا هم از گرما رها شوید و هم از پوست خود مراقبت کنید.

۲- ویتامین C مصرف کنید. این ماده مغذی به کاهش کک و مک کمک می‌کند؛ بنابراین مقدار زیادی از آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. مرکبات، کیوی، اسفناج و دیگر سبزیجات برگ سبز منابع عالی ویتامین C هستند.

  • روز خود را با یک مخلوط میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C آغاز کنید. یک کیوی، یک شلیل و یک فنجان اسفناج خام را داخل مخلوط کن ریخته، پوره حاصل را با شیر بادام یا دیگر مواد غذایی سالم مخلوط کنید.
  • مکمل‌های ویتامین C یکی دیگر از گزینه‌های قابل استفاده است. از ویتامین C خالص یا مولتی ویتامین استفاده کنید.

روش: استفاده از راه حل‌های آرایشی

۱- از یک مرطوب کننده رنگی حاوی کرم ضد آفتاب استفاده کنید. بسیاری از مرطوب کننده‌های رنگی کک و مک‌ها را می‌پوشانند. بسیاری از این کرم‌های ضد آفتاب دارای SPF ۱۵ تا ۳۰ هستند. در صورت امکان SPF ۳۰ بخرید. این کرم پوشش بیشتری بر روی پوست ایجاد کرده و در برابر اشعه خورشید حفاظت بهتری را فراهم می‌آورد.

۲- از زیرسازهای معدنی طبیعی استفاده کنید. زیرساز طبیعی کمک می‌کند کک و مک پوشانده و با رنگ طبیعی پوست ترکیب شوند. برای تشخیص اینکه کدام رنگ زیرساز برای پوست شما مناسب است، با یک مشاور آرایش طبیعی مشورت کنید.

  • یک زیرساز بین رنگ کک و مک‌هایتان و اندکی روشن‌تر انتخاب کنید.
  • زیرساز را با استفاده از براش کابوکی بر روی پوست خود بمالید تا طبیعی و بی‌نظیر به نظر برسد.

۳- از یک کرم پایه استفاده کنید. این نوع کرم برای افراد با پوست خشک مناسب است. رنگی روشن‌تر از رنگ کک و مک‌های خود انتخاب کنید. کرم را با تکه‌ای پنبه یا ابزار آرایشی روی صورت بمالید و مطمئن شوید کاملاً پخش شده است.

  • استفاده از مقدار کمی پودر روی کرم پایه کمک می‌کند تا کل روز روی پوست‌تان باقی بماند.
  • با وسوسه استفاده بیش از حد از کرم پایه بجنگید. ممکن است بر روی برخی نواحی از کرم بیشتر استفاده کنید.

 

منبع:چطورپدیا