چطور کودکان را به خوردن غذای سالم ترغیب کنیم؟

هندوانه

۱- دلیل عدم علاقه‌ی کودک خود به میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذاهای سالم را بیابید

او ممکن است طعم این غذاها را دوست نداشته یا رغبت بیشتری به غذاهای ناسالم مانند غذاهای فست‌فودی داشته باشد.

بیسکوییت

۲- به کودک نشان دهید که غذاهای فرآوری شده از چه موادی تولید می‌شوند

اگر بدانند که با صرف این غذاها چه میزان شکر و چربی وارد بدن می‌شود، شاید دیگر تمایل چندانی به صرف آن‌ها نداشته باشند. به فرزندان خود یاد دهید که فهرست مواد تشکیل دهنده را خوانده و اجزای ناسالم و مشمئزکننده‌ را در آن تشخیص دهند. با این حال اگر فرزند شما کوچک است، احتمالاً برای فهم معنای برخی از مواد تشکیل‌ دهنده تغذیه‌ای، به توضیحات شما نیاز خواهد داشت.

غذاهای فرآوری شده

۳- کودک خود را علاقه‌مند کنید

اگر فرزند خود را در خانه علی‌رغم میل باطنی، به خوردن غذاهای سالم مجبور کنید، مطمئن باشید که این عادت تغذیه سالم در مدرسه یا در خانه‌ی دوستان دوام نخواهد داشت. خیلی مهم است که کودکان به خوردن غذای سالم راغب باشند تا اینکه به‌ناچار آن را میل کنند.

۴- اجازه دهید کودکان در بخش سبزیجات و میوه‌ها خود غذای مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنند

اگر کودکان، خود غذاهای سالمی که به خوردن آن‌ها علاقه‌ی بیشتری دارند را انتخاب کنند، تمایل بیشتری به صرف آن‌ها خواهند داشت. همچنین به عنوان یک گزینه دیگر می‌توان میوه‌ها و سبزیجات بامزه خریداری کرد، مانند یک موز که روی آن صورتک دارد یا سیبی که روی آن استیکری چسبانده شده است. کودکان عاشق خوردن غذاهای خوشمزه و مهیج هستند.

غذای خانگی

۵- با فرزند خود غذای خانگی تهیه کنید

هر محصولی که از فروشگاه خریداری می‌کنیم، حاوی مقدار زیادی مواد فراوری شده است که آن را تبدیل به یک خوراک ناسالم می‌کند. علاوه بر آن، توجه داشته باشید که وقتی کودک را برای صرف غذا به یک رستوران فست‌فود می‌برید، او چربی و قند پنهان زیادی برای یک وعده مصرف می‌کند که احتمالاً والدین از وجود آن بی‌خبر هستند. سعی کنید کره بادام‌زمینی را خود به کمک فرزندتان تهیه کنید؛ زیرا نه‌تنها محصول نهایی از مواد فروشگاهی سالم‌تر است؛ بلکه به این شکل کودکتان زمان پرباری را با والدین خود گذرانده و مهارت جدیدی کسب خواهد کرد.

۶- نحوه‌ی پخت غذاهای ساده را به کودکان آموزش دهید

اگر کودکان یاد بگیرند که چطور به تنهایی غذاهای خوشمزه بپزند، اشتیاق بیشتری به صرف دست‌پخت خود خواهند داشت. این مسئله گاهی از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه‌ است زیرا طی مدت کوتاهی، کودک جای التماس برای رفتن به رستوران فست فود، بیشتر مایل است که خود غذا بپزد. تنها با صرف زمان اندکی برای کمک به کودکان در طبخ غذا، میزان هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید.

  • کودکان، در صورت راهنمایی شما، غذاهایی مانند کتلت مرغ را به راحتی خواهند پخت.
  • آن‌ها می‌توانند گلوله‌های گوشت را درست کرده و در روغن زیتون سرخ کنند.
  • می‌توانند کیک و شیرینی را از مراحل اولیه و ورز دادن شروع کرده و از انجام آن لذت ببرند.

۷- با عواقب خوردن غذای ناسالم آشنا باشید

شاید فکر کنید که این کار‌ها زمان زیادی می‌برند اما به خاطر داشته باشید که غذای سالم طول عمر کودکان را افزایش می‌دهد، این مسئله ارزشمند نیست؟ اگر کودکان به طور مداوم غذاهای ناسالم مصرف کنند، امکان اضافه وزن و یا حتی چاقی آن‌ها امری کاملاً طبیعی است؛ ممکن است بعدها در مدرسه مورد تمسخر قرار گرفته و ضربه‌ی عاطفی به آن‌ها وارد شود. هیچ پدر و مادری دوست ندارد رنج فرزند خود را ببیند. کودکان را به خوردن غذای سالم تشویق کنید تا از عواقب احتمالی جلوگیری شود.

۸- محدودیت تعیین کنید

فرزندان خود را تشویق کنید قبل از برخاستن از میز و یا صرف دسر، نصف بشقاب یا مقدار مشخصی از غذای خود را نوش جان کنند. حین صرف غذا، ستایش و تشویق آنان را فراموش نکنید.

۹- سعی کنید غذاهای سالم را به روش‌های مختلف آماده کنید.

۱۰- به کودک جایزه بدهید

اگر کودک طعم میوه‌ها و سبزیجات را دوست ندارد، سعی کنید به او قول دهید که اگر آن‌ها را بخورد، می‌تواند مقداری از غذای مورد علاقه‌اش را نیز نوش جان کند. یک پیشنهاد خوب دیگر آن است که به عنوان جایزه اجازه‌‌ی دهید کارهایی که دوست دارند را انجام دهند، مانند اجازه‌ی بازی با کامپیوتر، بیرون بردن او برای پیاده‌روی و مواردی از این قبیل.

 

منبع: چطورپدیا